Natuurbeleving in Beeld

Fotografie & Tekst: MASJA PRINSEN

Mijn evenwicht-8

Kansen, ze liggen overal, als je goed oplet tenminste. Maar welke kansen bieden je dat wat je echt wil? Dat zijn er een stuk minder…

Vorig jaar kwamen er voor mij persoonlijk verschillende kansen voorbij, en ik greep ze in eerste instantie, met beide handen aan. Het waren kansen met betrekking tot fotografie en schrijven, en ‘het opbouwen van een naam‘ daarin, en dat is wat ik graag wil.
Ik kreeg zelfs een column aangeboden in een bekend tijdschrift, en dat voelde echt als een flinke stap vooruit op dat moment. En toch heb ik het uiteindelijk laten schieten, ook de andere kansen, omdat er commerciële doeleinden achter zaten, en dat was te merken ook. Niet alleen voor wat betreft de column, ook die andere ‘kansen’ waren erg commercieel.

Ik had het gevoel alsof ‘ik meer voor de ander’ bezig was, dan mezelf ‘echt op de kaart te zetten als fotograaf en schrijver‘, of in ieder geval kon ik niet helemaal mezelf zijn hierin. Het voelde alsof ik ‘een onderdeel werd van‘…als je begrijpt wat ik bedoel.

Mijn columns lazen lekker weg‘, zoals me werd verteld, maar ik moest ze toch dusdanig (her)schrijven dat er ‘een voordeel voor de lezers‘ inzat, op een commerciële manier. Wat mij betreft had dat ook geformuleerd kunnen worden als ‘een voordeel voor de makers van het tijdschrift‘, het is maar hoe je het wil omschrijven 😉

Mijn verhaal was er één met een boodschap, dus dat zou ‘het voordeel voor de lezers‘ zijn in mijn ogen.
Een leuk, interessant en echt persoonlijk verhaal van een fotografe met een boodschap voor de lezers, zonder echte commercie erin verwerkt. In ieder geval niet met het doel het commercieel te laten zijn. Mijn verhaal moet mijn verhaal blijven, een gevoel wat ik heel sterk had, en nog steeds heb, maar helaas werd dat idee niet helemaal gedeeld.

Veel mensen zullen me vast voor gek verklaren dat ik zo’n aanbod (of aanbiedingen) heb laten schieten, maar dat maakt me niet uit, voor mij voelde het gewoon niet goed meer.
Ik wil dichtbij mezelf blijven, en niet ‘achter mensen aanlopen die toevallig invloed hebben‘; ‘het op hun manier doen in ruil voor een beetje roem‘. Het gaat me niet om ‘roem‘, het gaat me juist om ‘het overbrengen van mijn verhaal‘, de boodschap die erachter zit.

Het gaat in het leven niet om ‘voor wat hoort wat’, dat is in ieder geval niet de juiste insteek, ook al denken velen van wel. Je moet iets doen omdat het je echt aanspreekt, omdat je het echt graag wilt, niet omdat je er iets voor terug verwacht, niet op zo’n manier tenminste.
Ook ik begrijp natuurlijk dat een verhaal leuk en/of interessant moet zijn om in een tijdschrift terecht te komen. Maar wat mij betreft moet een verhaal op zichzelf zo interessant zijn, dan het geen ‘commerciële opsmuk’ nodig heeft. En wat is er nou mooier om te lezen dan een echt persoonlijk verhaal van iemand? Als dat geen win-win situatie oplevert?

Verder Bericht

Vorige Bericht

Laat een reactie achter

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

© 2015- Masja Prinsen – Natuurbeleving in Beeld

facebook | Twitter | 500px | Mijn werk bij Wallstars

error: Fotos & Teksten © Masja Prinsen