Natuurbeleving in Beeld

Fotografie & Tekst: MASJA PRINSEN

Echt genieten..?

Foto: Voedzaam&snel.nl

Een fijn leven is pas echt een fijn leven als je je ook gezond en lichamelijk prettig in je vel voelt. En ik moet toegeven, dat was nog best een uitdaging voor me afgelopen jaren, want ja, stress en depressies brengen soms ook slechte eetgewoontes met zich mee. Ik lette best wel op mijn voeding, maar soms ging het even mis, als ik vond ik dat wat lekkers had verdient tijdens een zware periode. Fout! Want ga je eenmaal los na een periode dat je ‘het best goed deed’, dan is het best lastig om er weer mee te stoppen.
Het ging een beetje op en neer, met periodes van gewoon teveel eten, niet perse ongezond dus, maar teveel. Vaak was ik ook bang dat ik te weinig voedingsstoffen binnenkreeg waardoor ik juist weer meer ging eten. Ik ben maar klein van stuk, en ik heb dus niet zoveel nodig als iemand van 2 meter lang. Maarja, ik maakte mezelf wijs dat ik gezond at, en het niet echt een probleem was.

Op een gegeven moment schrapte ik steeds vaker producten als rijst, pasta en aardappels uit mijn menu, want dat is pure opvulling, en voegt niet altijd veel toe voor je gezondheid (tenzij je heel veel sport bijvoorbeeld). Van koolhydraten word je vooral dikker. Het brood mocht echter nog even blijven.
Ik begon de dag met een bakje yoghurt met noten-zadenmuesli en een banaan of ander fruit, met een scheutje roosvicee voor wat extra vitamine C. Een lekker en stevig ontbijt, niks mis mee wat mij betreft.
Maar dan kwam de lunch, ik at dan brood met hoemoes, maar het aantal sneeën wilde nog weleens wisselen. Ik maakte mezelf wijs dat het goed voor me was, dat een sneetje extra geen kwaad kon, en de hoemoes ging er dan natuurlijk lekker dik bovenop.
’s Avonds at ik voornamelijk veel groenten, doorgaans met vis of vleesvervanger, want ja, ik ben geen vegetariër, maar het vlees werd ook steeds vaker van het menu geschrapt tot nagenoeg helemaal eigenlijk.
Best gezond zul je denken, en ja, best gezond, maar waarom meer eten dan je nodig hebt? Elk pondje gaat toch door het mondje, en dat merkte ik dan ook. Zeker als je klein van stuk bent, zie je dat toch wat sneller (ik ben 1.54m). Laat staan als ik me liet verleiden tot de ongezondere lekkernijen, wat een enkele keer ook gebeurde, maar gelukkig nooit voor lang.

Eten is, net als veel dingen in het leven, een kwestie van gewenning. Wil je verandering aanbrengen in je voedingspatroon, dan zul je je dus andere gewoonten moeten aanwennen. Best lastig, maar voor mij eigenlijk nauwelijks een probleem, want dat bakje yoghurt met noten-zadenmuesli vind ik echt het allerlekkerst (ik mix een duurdere variant met een minder dure variant, zodat het betaalbaar blijft). Daarmee is het brood nu dus ook van mijn menu geschrapt, ik eet nu ’s ochtends en ’s middags yoghurt met muesli, heerlijk 🙂 Lekker met vers fruit, of soms ook met een flinke schep (minder zoete) vruchtenjam.
En s’ avonds? Dan eet ik gewoon wat minder, dat wat voor mij genoeg is, zonder hongerlijden natuurlijk, want dat is niet de bedoeling. En heb ik trek tussendoor, dan eet ik liever nog wat extra fruit, of een stevige plak light kaas, want ja, kaas mag niet ontbreken in mijn menu, dat vind ik gewoon superlekker. Soms ook gewoon een vettere variant, maar wel met mate.

Chips, snoep en andere zaken? Ik heb er niet eens meer behoefte aan, op een heel enkele keer na misschien. Maar laat ik me erdoor verleiden, dan concludeer ik later meestal dat ik dat veel te zoet of te zout vind, en ik er eigenlijk gewoon niet echt van geniet, ik veel meer geniet van die gezondere producten.

Dit is overigens geen verhaal om je te overreden precies hetzelfde te doen als ik. Ieder lichaam is anders, en ieder lichaam reageert anders op voeding. Gezond eten is altijd goed natuurlijk, dus dat raad ik een ieder sowieso aan, maar hoe dat voor jou goed uitpakt moet jezelf ondervinden. Er is genoeg over te lezen op het internet, over verschillende voeding, maar ook over het combineren van voeding. Zo zorgen bepaalde combinaties voor een slechte vertering wat zich uit in winderigheid, ja sorry 😉 Voedingsstoffen worden hierdoor minder goed opgenomen (naar het schijnt, ik heb er ook niet voor geleerd).
Zo zou je fruit bijvoorbeeld beter niet combineren met andere voeding, maar zoals ik al zeg, ieder lichaam reageert anders, en ik ondervind geen last van de combinatie met yoghurt en muesli. Voor mij betekent het juist dat ik heel goed op gewicht blijf zonder honger te lijden, ik voel me er echt goed bij.

Natuurlijk beweeg ik ook meer dan voldoende, want ook dat is belangrijk om je goed te blijven voelen. Maar doe ook dat op een manier die voor jou goed voelt, zodat je het echt volhoudt. Ik ben zelf niet zo’n topsporter, maar ik houd wel heel erg van wandelen, en laat dat nou net een van de beste ‘sporten’ zijn die je kunt beoefenen 😉 Ik vaar er in ieder geval wel bij, in combinatie met het genieten van de natuur en fotograferen.

Natuurlijk hoop ik dat ik anderen kan aansporen dit voorbeeld te volgen. Stapje voor stapje ontdekken wat jij lekker vindt en waar jij je goed bij voelt, dat hoeft niet in 1x. Gezonde voeding kan echt heel lekker zijn als jij voor jou de juiste manier weet te vinden, een manier waarop jij het vol kunt houden. Of sterker nog, een manier waarop jij er met volle teugen van geniet, en waardoor de behoefte aan minder gezonde voeding (nagenoeg) verdwijnt 🙂

Succes!

Voor wie dat stapje verder wil gaan met de voedingscombinaties 😉
Pasta, aardappels en rijst in combinatie met vlees of vis is prima, alsook Pasta, rijst en aardappels in combinatie met groenten. Maar Pasta, aardappels of rijst met groenten en vlees of vis is weer niet zo’n goede combinatie.
Maar….luister vooral naar je eigen lichaam, want wat de een goed verdraagt, verdraagt de ander minder goed. En zo zijn er nog meer combinaties die kennelijk minder goed zouden werken voor de spijsvertering, waarmee de opname van voedingsstoffen belemmert zouden worden.
Jouw lichaam geeft aan wat voor jou wel en wat voor jou niet werkt….
Een beetje opletten kan geen kwaad, maar het moet ook leuk (en lekker!) blijven natuurlijk 🙂
Bron: internet

Verder Bericht

Vorige Bericht

Laat een reactie achter

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

© 2015- Masja Prinsen – Natuurbeleving in Beeld

facebook | Twitter | 500px | Mijn werk bij Wallstars

error: Fotos & Teksten © Masja Prinsen